FANDOM

Jak Games Wiki on wiki(a), mikä tarkoittaa, että kuka tahansa voi lisätä tekstiä sivuille milloin ja missä tahansa vaikka hän tietääkin, että muutokset todennäköisesti kumotaan seuraavan vuorokauden sisällä. Mikäli sinulla on mielessäsi loistava idea artikkelia varten, voit aloittaa uuden artikkelin tekemällä seuraavasti:

  • Kirjoita artikkelisi nimi hakukenttään ja paina Siirry.
  • Mikäli aiheesta on jo artikkeli, katso voisitko mukauttaa ideasi siihen.
  • Mikäli artikkelia ei ole olemassa ennestään, saat eteesi tulossivun, jolla on punainen linkki. Paina tästä, niin pääset aloittamaan artikkelin.
  • Katso seuraavilta sivuilta, kuinka muotoilet sivusi Jak Games Wikin muun tyylin mukaiseksi.
  • Mikäli jätät sivusi kesken, mutta aiot jatkaa sitä myöhemmin, jätä artikkeliin merkintä Malline:Keskeneräinen.

Vaikka tekstisi sisältö olisi kuinka laadukasta, sillä ei ole juuri väliä, jos artikkelin ulkoasu saa ihmiset repimään hiukset päästään, siirtymään IRC-Galleriaan parempaa kieltä ja muotoilua tosissaan etsimään tai juoksemaan karkuun.

Pari asiaa:

Kappalejako on tärkeä juttu. Se selkeyttää ja antaa lukijalle käsityksen kokonaisuuksista. Kappalejako syntyy wikissä jättämällä tekstien väliin yksi (ja vain yksi) tyhjä rivi. Muotoile teksti nätin näköiseksi otsikoilla. Artikkeli ei tarvitse pääotsikkoa; se tehdään automaagisesti. Väliotsikot sen sijaan täytyy itse lisätä. Hikipediassa on ollut tapana käyttää "==Otsikko==" (siis kahdella yhtäsuuruusmerkilla) -merkintää väliotsikon tekoon. Lista tehdään merkitsemällä rivin alkuun tähti (*tekstiä). Sisennys syntyy merkitsemällä rivin alkuun kaksoispiste (:tekstiä). Linkitä sinne, linkitä tänne. Linkit ovat Wikian verenkierto. Mikään ei liiku minnekään ilman niitä, ja ilman linkkejä artikkeli kuolee hapenpuutteeseen. Jos linkkejä on liikaa, se kuolee yltäkylläisyyteen. Järki siis käteen. Linkittämisessä auttaa, että selaat Jak Games Wikiaa ja katsot, mistä aiheesta on kirjoitettu ja sopisiko se artikkelin aiheeseen. Tapana on ollut, että jos linkitettävä sana toistuu usein, se linkitetään vain ensimmäisen kerran, kun se artikkelissa mainitaan. Älä siis tee linkkiä jokaisesta Daxter -sanasta.

Poistokäytäntö

1. Välittömästi poistettavat artikkelit Esimerkkejä:

  • Vandalisoivat tuotokset
  • Pelkkää sekavaa tajunnanvirtaa sisältävät artikkelit
  • Tarpeettomat uudelleenohjaukset
  • Vahingossa luodut sivut
  • Tyhjät tai tarpeettomasta aiheesta luodut sivut
  • Muokkaamattomina tuodut sivut

Menettelytavat:

  • Ylläpito voi poistaa artikkelin saman tien.
  • Käyttäjä voi merkitä tällaiseksi kokemansa sivun Malline:Delete-mallineella. *Epäselvissä tapauksissa perustelu olisi hyvä lisätä artikkelin keskustelusivulle.

2. Huonot artikkelit

Esimerkkejä:

  • Artikkelin punainen lanka on hukassa, kokonaisuus ei hahmotu
  • Sekavat ja huonosti kirjoitetut artikkelit

Menettelytavat:

  • Käyttäjä voi merkitä artikkelin Malline:Delete-mallineella. Perustelut artikkelin keskustelusivulle.
  • Jos jonkin ajan kuluttua kukaan ei ilmesty pelastamaan artikkelia, eikä ylläpitäjä saa neronleimausta sen parantamiseksi, artikkeli poistetaan.

Poikkeukset:

  • Heikkolaatuiset (mutta ei toivottomat) artikkelit

Esimerkkejä:

  • Vanhat, huonosti muotoillut artikkelit
  • Sivut, jotka muuten kuuluisivat edelliseen kategoriaan, mutta ovat suosittuja, linkitettyjä tai katsottuja

Pitkät sivut, joista puuttuu yhtenäisyys tai hyvä kantava idea Menettelytavat:

  • Käyttäjä voi merkitä keskeneräiset sivut Malline:Keskeneräinen-mallineella. Parempi tietysti olisi, jos tartut suoraan toimeen ja parannat artikkelia.
  • Artikkeleissa, joiden idea toimii, mutta ulkoasu ei, voit olla sankari ja korjata artikkelin saman tien ihan itse.
  • Muut ongelma-artikkelit merkitään seuraavilla mallineilla (tai mieluummin korjataan):

Malline:Kuvitus – Artikkeleihin, jotka kaipaisivat kipeästi kuvaa.

Muokkausten poistaminen

Ylläpitäjät voivat myös poistaa yksittäisiä muokkauksia artikkelihistorioista. Muokkausten palauttamiseen tarvitaan piilottaja, mikäli ylläpitäjä on valinnut muokkausten poistamisen myös muiden ylläpitäjien näkyvistä. Muokkauksia poistetaan seuraavissa tapauksissa:

  • Muokkaus sisältää yksityistä tietoa jostain henkilöstä, esim.
  • puhelinnumeron
  • nimen
  • osoitteen tai asuinpaikan
  • sähköpostiosoitteen

muuta tietoa, joka loukkaa henkilön yksityisyyttä.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki