FANDOM

Jak X on ps2:lle julkaistu autopeli.

Jak X Combat Racing logo

Juoni Muokkaa

Pelin juoni käynnistyy kun Jak, Daxter, Torn, Ashelin ja Keira kutsutaan Krew´n tyttären Raynin toimesta Kras Cityyn. Siellä he Rayn mukaan luettuna juovat maljan "Krew´n muistolle". Krew´n tekemä hologramminauhoite paljastaa kuitenkin viinin olevan myrkytettyä. Myrkky on tappavaa, joskin hitaasti vaikuttavaa, ja ainoa keino saada vastalääke on voittaa Kras Cityssä järjestettävät ajokilpailut. Näin Jak sotkeutuu mukaan Kras Cityn kuvioihin, eivätkä suinkaan kaikki ole mielissään uuden tiimin ajomenestyksestä.

Itse peli on kilpa-ajoa räiskinnällä maustettuna. Monet aseet muistuttavat Crash Team Racingissä esiintyneitä aseita. Esimerkiksi raketinheitin ja sähköpallo ovat vanhoja tuttuja. Erillisiä ratoja on yli 20, minkä lisäksi peliin on tehty "uusia" kenttiä näitä ratoja yhdistelemällä. Pelissä on perinteisen kilpa-ajon lisäksi useita erilaisia pelimoodeja, muun muassa Freeze Rally, jossa ajetaan aikaa vastaan ja Death Race, jossa tulee romuttaa mahdollisimman monta autoa annetun ajan sisällä. Pelissä on myös mahdollisuus muokata ja kehittää autoja. Valuuttana ovat sarjasta jo tutuksi tulleet Precursor orbit, joita saa haasteita suorittamalla. Uusia osia autohin saa niin ikään haasteista, joskin näitä saa vain, jos sijoittui ensimmäiseksi. Joitakin osia, kuten renkaita, voi ostaa Secret Shopista, mutta suurin osa salaisuuksista aukeaa vasta pelin edetessä. Myös salaisia hahmoja on tarjolla, mikäli sattuu omistamaan muistikortin, jossa on pelin aikaisempien osien tallennukset.( Jak 1, Jak 2, Jak 3,ja Ratchet Gladiator) Pelattavia hahmoja tulee myös pelin edetessä(ja liittämällä Daxter-pelillä varustetun PSP:n Playstation 2 konsoliin).

Jak X:ssä on myös exhibition-moodi, jossa voi pelata joko yksin- tai kaksinpeliä, sekä multi-tap-liittimen avulla myös 3 tai 4 pelaajan peliä. Tässä moodissa ovat kaikki siihen asti saadut ajoneuvot ja hahmot pelattavissa. Autojen tehot kuitenkin laskevat takaisin siihen, mitä ne olivat Jakin saadessa ne. Pelimoodin ja radan saa valita itse, ja onpa siinä mahdollisuus valita käytettävät aseet ja vuorokaudenaikakin, sekä auton tehot. Custom on se, mihin asti olet itse kehittänyt, Rookie on matalatehoinen (Tämä pätee vastustajiinkin!), Pro on ammattilainen / Melkein täydet tehot, koskee vastustajiakin. Rahaa saa myös exhibition-moodissa suoritetuista haasteista, mikäli aikarajaa ei ole muutettu. Kaksinpeliä pelattaessa vain ykkösohjainta käyttävä saa rahaa.

Radat Muokkaa

Mar's Coliseum - Tämä ovaalinmuotoinen rata on omistettu suurelle sankarille, Marille.

Kras City - Kras City on taisteluajon epävirallinen koti, ja näin ollen se on pelin ensimmäinen rata.

Forbidden Jungle - Nimensä mukaisesti rata kiertää viidakkoa ja siksi siellä ei ole helppo ajaa.

Sewer Raceway - Haven Cityn alla sijaitsevissa viemäreissäkin ajetaan, ja se ei olekaan aivan helppoa kun tie on niin kapea, että auto mahtuu juuri ja juuri radalle.

Spargus City - Spargus City on Wastelanderien perustama kivinen kaupunki. Jak kävi siellä Jak 3:ssa, mutta tällä kertaa hän ajaa sen läpi kaasu pohjassa.

Frozen Speedway - Frozen Speedway on pelin lyhin ja nopein rata. Nimensä mukaisesti se on täysin jäässä ja radan alkuosan jäinen allas voi aiheuttaa epämiellyttävän yllätyksen...

Icebound Citadel - Pelin toinen jäärata on monia lumimyrskyjä nähnyt Icebound Citadel-linnoitus.

Areenat Muokkaa

Icepit - Pelin kolmas jäätaso ei olekaan rata vaan areena. Wastelandin Marauder-roistot käyttivät sitä koulutuspaikkana, mutta nyt siellä taisteluajetaan.

Atoll Arena - Atoll Arena on trooppinen saari, jossa on paljon piilopaikkoja joissa voi väijyä vastustajia- tai tulla itse väijytetyksi.

Clifftop Battlefield - Tämä kukkulainen paikka on nähnyt paljon toimintaa. Siellä on paljon piilopaikkoja joissa väijyä joten kuolema on napin painalluksen päässä.

Desert Arena - Lukemattomat Wastelanderit ovat mitanneet täällä taistelutaitojaan. Jakin on nyt osattava sen salaiset piilopaikat tai kuoltava.

Dirt Stadium - Tämä valtava ympyrän muotoinen areena on niin täynnä piiloja ettei kukaan osaa niitä kaikkia! Niissä väijyminen on kuitenkin paras mahdollinen tapa kostaa vanhoille vihollisille.

Pelitilat Muokkaa

Circuit Rally - Perinteinen kilpa-ajo. Kierroksia on 1-10.

Freeze Rally - Kilpa-ajo aikaa vastaan. Tarkoituksena on alittaa annettu aika käyttäen apuna radalta löytyviä kelloja.

Death Race - Tässä tilassa tulee yrittää saada mahdollisimman korkeat pisteet romuttamalla autoja. Ensimmäisellä kierroksella jokaisesta autosta saa yhden pisteen, toisella kaksi, kolmannella kolme jne.

Rush Hour - Tavoitteena on saada mahdollisimman korkeat pisteet ajamalla autoja päin. Ensimmäisellä kierroksella vihreistä autoista saa yhden pisteen ja sinisistä kaksi, mutta sama pisteidenlisäys kuin Death Racessa pätee. Punaiset autot vahingoittavat autoasi.

Turbo Dash - Tarkoituksena on saada mahdollisimman monta voimakennoa ladattua täyteen energiaa ennen kuin aika loppuu. Lataaminen tapahtuu laittamalla nitro päälle, kun voimakenno on kyydissä.

Death Match - Tässä tilassa tulee aikarajan sisällä tuhota mahdollisimman monta vastustajaa. Nämä luonnollisesti yrittävät samaa. Aikarajan voi myös poistaa asetuksista, ja laittaa tiimipelin päälle. Tiimipelissä joukkuetta kohden on 3 autoa & kuljettajaa. Joukkueita on vain 2, siniset ja punaiset.

Artefact Race - Jak 3:sta tuttu haaste. Pelaajan tulee saada mahdollisimman monta Precursor-esinettä aikarajan sisällä (ja ennen kilpailijoita!). Tässä tilassa voi myös ampua vihollisia.

Sport Hunt - Tässä tilassa tulee ampua kentällä liikkuvia kohteita, jotka voivat olla vaikkapa villiintyneitä siivousrobotteja.

Assassin - Tavoitteena on tappaa henkilö, joka näkyy kartalla. Myös pelaaja voi olla jonkun maalitauluna. Kohde vaihtuu aina kun edellinen on neutraloitu.

Capture - Punainen tiimi vastaan sininen tiimi. Voittaja tiimi on se joka saa ensinnä määritetyn määrän voimakennoja kuljetettua tukikohtaansa.

Ympäri Wikian verkkoa
Hae mainospaikkaa

Satunnainen wiki